Svět VR: Rok 2019 patří virtuální realitě(8 minuty čtení)

I když se první VR v České republice objevilo již v roce 2016, jmenovitě HTC VIVE a Oculus RIFT, jednalo se spíše o hračky pro entuziasty, než pro širokou veřejnost a to především díky vysoké ceně a HW nárokům.

Co nám přinesl rok 2019? Dal nám hlavně na výběr! Nemáte silný počítač? Tak si můžete pořídit první 6DOF standalone headset Oculus Quest, který si veškerý výkon nese v sobě. O to se stará procesor Qualcomm Snapdragon 835. Všechno ale něco stojí, takže nelze počítat s tak dobrou grafikou, jakou mají VR připojené kabelem do PC a také se připravte na vyšší hmotnost. Uživatelé si mohou stěžovat na nepohodlí při delším používání, díky špatnému rozložení váhy. Nicméně i toto se dá vyřešit, ale o tom třeba jindy. 

Dále není tolik titulů jako na PC, v tuto chvíli je jejich dostupných cca 50, jejich počet však stále roste. Mezi nimi se nachází pecky jako Beat Saber, Superhot VR, Creed: Rise & Glory a další. Seznam her pro Oculus Quest naleznete zde.

Vyrábí se ve dvou verzích, které se liší velikostí vnitřní paměti, a to 64GB nebo 128GB. 64GB verze se pohybuje okolo 14 000 Kč s DPH, 128GB cca 16 500 Kč. Osobně si myslím, že si bohatě vystačíte s 64GB verzí. Rozlišení displejů je 1440×1600@72Hz na oko! Velikou výhodou, oproti třeba Oculus Rift S, je fyzický IPD adjustment (vzdálenost mezi čočkami). Výdrž baterie je zhruba 2 hodiny.

Další možnost je ideální pro ty, co mají silný počítač ale nemají zase tolik peněz na Hi-End VR. Jedná se o Oculus Rift S, který se zatím jeví jako tou nejlepší střední cestou. Za velmi slušnou cenu cca 14 000 Kč s DPH totiž dostanete headset se skvělou kvalitou obrazu, který disponuje rozlišením 2560×1440@80Hz, což je vyšší, než původní HTC VIVE nebo první Oculus Rift, kdy oba měli 2160×1200@90Hz.

Výhodou je také nižší hmotnost a vyšší komfort při delším používání. Také nevyžaduje externí základní stanice pro trackování pohybu jako u předešlých headsetů, ale využívá tzv. Inside-out tracking pomocí kamer přímo v brýlích. Tento způsob trackování pohybu měl ale své mouchy především u FPS her jako Onward, Pavlov a další, kde se ovladače drží přímo u obličeje. V této pozici tracking přestával spolehlivě fungovat a u hráčů FPS sklízel obrovskou kritiku. Oculus na to reagoval novým SW updatem verze 1.39, který tyto problémy, jak jsem měl možnost vyzkoušet, odstranil. 

Ovladače používá stejné jako má Oculus Quest, jelikož jsem ale zvyklý na Vive, měl jsem s nimi ze začátku trochu problém. Například tlačítko gripu, které je na boku, je velmi citlivé. U Vive ovladačů musíte vyvinout trochu větší tlak na aktivaci. Další problém jsem měl u hraní Beat Saberu, kdy se při švihání odsouvaly magnetické kryty baterií. Toto někteří uživatelé řešili buď externím gumovým obalem, přelepením páskou, či změnou uchycení. Jedná se o individuální problém a je možné, že by se vás ani netýkal a pokud ano, řešení je prosté. Pro mě osobně je toto zatím největší favorit v poměru cena/výkon.
Dalším consumer headsetem, který stojí za zmínku, ale o kterém toho zatím tolik nevíme, je HTC Vive Cosmos.

Výše zmíněný headset byl oznámen na CES 2019 a z fotografií bylo zřejmé, že se bude také jednat o headset s Inside-out trackingem a výklopným displejem, takže lze kdykoliv rychle nakouknout, co se děje v reálném světě. Dne 25. června HTC oznámilo rozlišení a technologii displejů. Cosmos bude mít LCD displeje s rozlišením 2880×1700, což je v porovnání s první generaci HTC Vive nárůst o 88%. FOV se zřejmě nezvýší ale obraz bude mít určitě lepší, než Oculus Rift S a možná i Valve index? Uvidíme.

Ovladače jsou velmi podobné těm, co využívá Oculus Rift S. Na rozdíl od Rift S nebo Valve Index jsme tento headset neviděli v akci, takže si musíme na závěrečný verdikt počkat. Pravděpodobně bude tento headset kompromisem mezi Oculus Rift S a Valve Index. Snad se brzy dozvíme cenu a přesnou dostupnost.
Tímto se dostáváme ke Consumer Hi-End VR, kterému v této chvíli kraluje Valve Index!

Jedním z nejočekávanějších VR je konečně tu! Tento headset je určen pro VR entuziasty, kteří chtějí to nejlepší a mohou si to finančně dovolit, případně mají zdravou ledvinu, kterou mohou prodat.

Specifikace vypadají skvěle, větší zorné pole (cca 140° oproti 110°, které má běžné VR) a rozlišení 1400×1600@120Hz na každé oko! Velkým překvapením je vyšší frekvence, která doteď byla standardem 90Hz u Vive a Riftu, 80Hz U Rift S, Valve jde v experimentálním režimu až na 144Hz. Je to spíše krok do budoucna, jelikož v dnešní době se i ty nejvyšší řady grafických karet budou v tomto režimu zřejmě potýkat s nedostatkem výkonu. Pokud ale nejste vlastníkem Hi-end grafiky, nemusíte zoufat, ve SteamVR můžete změnit renderovací frekvence na 80,90,120 a experimentálně pak na 144Hz. Avšak u některých, méně graficky náročných her, lze tyto frekvence s dostatečným grafickým výkonem dosahovat. Vždy bude záležet na konkrétní aplikaci a optimalizaci.

Zvuk je zde řešen jinak, než u ostatních headsetů. Místo klasických sluchátek jsou malé reproduktory, které se nedotýkají vašich uší a zvuk z nich je naprosto skvělý. Jedná se o ideální řešení pro delší pobyt ve VR a nelze nezmínit, že také daleko hygieničtější. Ovladače jsou dalším velkým plusem Valve VR systému. Řešení uchycení dovoluje hrát i s otevřenou dlaní a nestane se, že by vám ovladače vylétly z rukou. Ovladače umí trackovat jednotlivé prsty i sílu stisku, o to se stará 87 senzorů!

Bohužel ve hrách, které jsou momentálně dostupné, se jedná pouze o kosmetickou záležitost a není zde praktické využití, nicméně se otevírají zajímavé možnosti do budoucna. Valve pracuje na třech hrách a lze očekávat, že v těchto hrách finger tracking využijeme. Tracking je zde řešen externími sensory, stejně jako u HTC VIVE. Index se dodává s verzí stanic 2.0, funguje i s verzí 1.0, pokud  tedy máte původní HTC VIVE, můžete objednat pouze brýle a ovladače. Podle zkušeností uživatelů se jedná o kvalitní, pohodlný headset se skvělým obrazem. Otázkou však zůstává, zda-li je cca dvojnásobná cena oproti Rift S adekvátní. Za 1079 Euro je kompletní kit, který obsahuje 2 stanice, 1 headset a 2 ovladače.

Pokud máte Vive systém, můžete si koupit třeba jen Valve index brýle, ovladače či vše najednou a můžete využívat stávající základní stanice pro trackování pohybu. Záleží jen na vašich preferencích a finančních možnostech.Nedá mi to, abych nezmínil malou třešničku na závěr a to headset, který sice není pro každého, neměl by ale uniknout vaší pozornosti. HP Reverb Virtual Reality Headset, který to patří do rodiny Windows Mixed Reality systému od Microsoftu, byl oznámený na GDC 2019 a jeho oznámení mnohé překvapilo. Na každé oko má totiž rozlišení 2160×2160@90Hz! V porovnání s ostatními VR má tedy bezkonkurenčně nejvyšší rozlišení. Další velkou výhodou je vysoký komfort při delším používání, váží totiž pouhých 498 gramů. Díky absenci screen door effectu se jedná se o nejlepší volbu pro práci, sledování filmů či hraní simulátorových her. Veškerý text bude naprosto bez problému čitelný a lze jej použít jako rozšířenou plochu.

Tím ale výčet výhod zřejmě končí. Ke trackování pohybu využívá pouze 2 kamery a dodává se s kratším kabelem 3,5 metru, takže není moc vhodný pro room scale hry a střílečky. Vyšší rozlišení displeje také vyžaduje velmi silnou grafickou kartu, minimálně  GTX 1080. Ovladače také nepatří k těm nejlepším a nejergonomičtějším, na běžné věci by však měly stačit. Chybí bohužel i IPD adjustment.

Pokud máte výkonné PC, chcete sledovat filmy, rádi se projedete na závodním okruhu nebo lítáte v oblacích, tento headset by vás mohl zajímat. Ani cena není vyloženě přehnaná, cca 15 000 Kč s DPH. Podle poslední zprávy je očekávaná dostupnost pro Českou republiku na přelomu měsíce září a října. Technické problémy při vydání nových VR se nevyhnuly téměř žádnému z nich. Oculus Quest a Oculus Rift S měly velký problém s trackingem při určitých hrách, u Valve Index si spousta lidí stěžuje na problémy s ovladači, kdy finger tracking nefunguje vždy tak jak má a na problémy s klikáním u joysticku. U HP Reverb byl problém s displejem, kdy jas nebyl po celé obrazovce stejný, tzv. Mura a nově i problémy s vypadáváním obrazu, což souvisí se špatným kabelem.

Existují samozřejmě i další, méně známé headsety. O těch si něco řekneme jindy.

mik_VR
Vášnivý fanoušek virtuální reality, duchem mlád, tělem stár, streamující na Twitchi!