The Turing Test Recenze

Povedená logická adventura, která se možná až moc inspirovala Portalem.

Že vám The Turing Test něco říká? S největší pravděpodobností jste o něm již někdy slyšeli, jen mě nechte osvěžit vaši paměť. Turingův test, pojmenováný po svém autorovi Alanu Turingovi, spočívá v konverzaci mezi dvěma stranami – na jedné stojí lidský subjekt, na druhé počítač. Cílem počítače je přesvědčit člověka o tom, že na druhé straně zdi je další lidská bytost, ne umělá inteligence.

Bohužel, nic takového se až na jednu výjimku zatím v historii nepovedlo. A k tomu ta zmíněná výjimka není většinou odborné společnosti považována za úspěch, robot si totiž hrál na teenagera z Ukrajiny s ne úplně výbornou angličtinou, tudíž se často úspěšně vyhýbal složitějším otázkám. Pokud pořád hledáte paralelu mezi dnes recenzovanou hrou a popisovaným Turingovým testem, nechte nechtě vysvětlení na mně.

Je rok 2250, hrajete za Avu Turingovou, a nacházíte se na orbitě Jupiterova měsíce Europa. Probudili jste se z kryogenického spánku a první, co po otevření očí vidíte, je T.O.M, umělá inteligence vysoké úrovně, která vás provází celou hrou a okolo níž se točí celá zápletka. Po krátkém brífinku od robotického kamaráda se dozvíte, že vašim úkolem je kontrola stavu pozemního týmu, s nímž se již pár dní nedaří navázat komunikaci.

Po dosednutí na povrch měsíce a otevření prvních dveří komplexu ale zjistíte, že to bohužel nebude tak jednoduché, jak to zní. Celou základnu přestavěli do formy Turingova testu a na vás čeká 70 úrovní různých obtížností, které prověří vaše logické schopnosti. Od tohoto momentu vám dialogy s T.O.Mem začnou pomalu odhalovat střípky příběhu, jenž velmi rychle nabere na rychlých obrátkách.

Ach, ta inspirace…

The Turing Test je logickou hrou přirovnávanou ke známé sérii Portal. Logické hádanky připomínají mechaniky ze hry The Witness. Nicméně teď bych se na moment pozastavil nad příběhem, o kterém vám rozhodně nehodlám mnoho prozrazovat, ačkoliv není co se zápletky týká zas tak nečekaný. Na druhou stranu způsob, jímž vám ho vývojáři odhalují, ve mě něco zanechal. Dialogy s T.O.Mem jsou skvěle napsané a nadhazují hluboká témata.

Pokud se vám poštěstí se opravdu vžít do dané situace, nevyhnete se myšlenkám o tom, jak vlastně malí a nepodstatní jedinci oproti celému lidstvu jste, a že něco, co se v malém měřítku zdá jako úžasná věc, může mít nedozírné následky, pokud se rozšíří. Scénář je skvěle napsaný a dost mu pomáhá i výborný dabing.

Energie, kuličky a Portal?

A teď už k tomu nejdůležitějšímu. Mechanismus všech 70 místností se zakládá jen na jakési energii, pomocí které otevíráte dveře, posouváte plošiny, zvedáte výtahy a zapínáte magnety. Energie připomínající klasickou elektřinu táhne rozložená a připravená kabeláž. Vám už zbývá správně vyřešit jejich napájení – do vínku je vám dána zbraň, tzv. “Energy Manipulation Tool”, kterou používáte pro manipulaci s kuličkami energie, jež pak střelbou rozdělujete na správná místa ve správný čas.

Energetických kuliček je několik typů, každá dělá něco jiného, a každou využijete v konkrétních případech. K ruce máte pár dalších věciček jako třeba energetické krabičky. Ty využijete i jako zaváží na tlakové spínače, dále se nabízí možnost využití robotů a kamer, ty se vám odemknou v druhé polovině hry. Už chápete, proč nám The Turing Test připomíná Portal? Na druhou stranu The Turing test určitě nechápejte jen jako vykrádačku známých logických her, spíše takovým jejich dítětem – z každé si vzal to specifické a spojil to dohromady. A to přece vlastně není nic špatného.

A je to hardcore?!

Prvních přibližně padesát úrovní je většinu času jako procházka růžovým sadem, úrovně jsou poměrně jednoduché, občas až moc. Neříkám, že logická hra musí být nutně těžká, aby byla dobrá, ale věřte, že se nejednou dostanete k úrovni, po jejímž dokončení si říkáte jen: “To bylo ono? Jako fakt?”, načež udiveně odejdete do další úrovně, která vás oproti předchozí zdrží na neúměrně delší dobu.

A z toho vyplývá hlavní problém Touringova testu – osobně bych očekával obtížnost trochu více stupňující, ne přeskakující od extrému k extrému. Co se týče herního času, na první zahrání se dostanete někam ke čtyřem až šesti hodinám, ale v případě, že hrajete poněkolikáté a pamatujete si co a jak udělat, stačí vám hodinka a půl.

Zmíněných 70 místností však není vším. Hra je rozdělena do několika kapitol, které sice nejsou odděleny ničím jiným, než menším či větším příběhovým zvratem, na každou kapitolu ale vychází jedna bonusová místnost, jež bývá zpravidla těžší než úrovně normální. Za odměnu se vám ale odhalí další část příběhu, ať už jde o text napsaný na tabletu nebo o nahrávku, kterou si přehrajete. Nezapomeňme zmínit, že za každou místnost dostanete achievement. A achievementy jsou super, že?

A ta panoramata… tu nejsou

Kvalitu The Turing Test podtrhuje grafické zpracování spolu s dobře odvedeným soundtrackem. Hudba není agresivní, spíše jen příjemně doplňuje atmosféru. Bohužel, ačkoliv grafické zpracování vypadá dost dobře, a dokonce se povedla i optimalizace, nemyslím si, že potenciál vizuálního designu úrovní vývojáři dostatečně využili.

Pokud sami sebe považujete za fanoušky žánru logických her, tuto byste rozhodně neměli minout. Nejedná se o zcela originální kousek, ale v rámci žánru se drží svých kvalit. Nehledě na to, že svoje chyby v mechanismech hra vynahrazuje výbornou narací, povedenou zápletkou a kvalitním audiovizuálem.

The Turing Test je rozhodně dobrou hrou, o tom žádná, a ačkoliv nedosahuje kvalit větších titulů, od kterých se inspirovala, stále nabízí hodně muziky za málo peněz. Cenovka €20 by totiž měla být ten poslední střípek potřebný ke koupi hry.

• Příběh a dialogy
  • T.O.M.
  • Grafická stránka hry