Titanfall Recenze

Tvůrci legendární série Call of Duty si zřejmě oblíbili mecha anime a vytvořili střílečku s obrovskými roboty. Dobře udělali!

Co napsat o hře, která se od své beta verze minimálně změnila, v leckterých postupech kopíruje zavedené stálice od EA a Activisionu, ale stejně je zábava ji hrát? Titanfall, kandidát na online FPS letošního roku. Titanfall, Call of Duty s obřími mechy.

Když jsem o Titanfall psal preview, vše vypadalo úžasně. Jenže každý, i ten největší optimista, v podvědomí tušil, že beta předvedla téměř maximum a o moc více se z konceptu prostě vytáhnout nedá. Tato skeptická slova potvrzuje i plná verze hry, která skutečně nepředvádí o moc velkou show než samotná beta. Hra je stejná, jen s tím rozdílem, že beta vás zasekla na patnáctém levelu, zatímco v plné verzi hry se můžete vylevelovat až na padesátku, což s sebou samozřejmě přináší nové zbraně a perky. Koho to ale sere, když Titanfall baví?

titanfall 1

Titanfall totiž není jen hloupé Call of Duty s roboty. Titanfall je unikát, který nemá v moderním herním světě obdoby, a tudíž ani konkurenci. Zapomeňte na očekávaný poměr pilota, který slouží pouze do počtu a čeká na pád svého titána a titán, kterého nesundá nikdo jiný než jiný titán. Pravidla a rozvržení sil jsou v tomto případě nastavená striktně a jasně. Pakliže chcete, za celé kolo nemusíte ani jednou nasednout do titána a stejně můžete být na předních příčkách tabulky. A pohybujete-li se po mapě v titánovi, jste zranitelnější než kdy jindy.

Adrenalinová jízda, při níž jste často svědka pádu spektakulárního kovového monstra jen proto, že se na něj hráči nahrnou jak kobylky. Jenže kde nepomůže síla, tam pomůže chladná logika a úvaha. Titáni jsou velcí, do spousty místa na mapě se nedostanou, a i když pro ně není problém sejmout vás raketovou salvou, ve skrytu budovy a s pár pečlivě mířenými ranami RPGčkem, si na vás ani toto mnohatunové monstrum nepřijde. Jenže nakonec přijde pilot, pečlivě skrytý, a zakroutí vám krkem. Respawn.

titanfall_battleforce12

Adrenalin ze hry doslova stříká a nebude to trvat dlouho a vaše ruce budou omatlané potem a v křeči. I když nepatří zrovna k mistrům světa v rychlých FPS a radši dáváte klidnějšímu hraní s rozvahou, tak jako je tomu třeba u mě, Titanfall vás dostane. U někoho mu to bude trvat déle, u někoho to bude hned, vždycky vás ale ponoří do hry a i přes záplavu respawnů, smrtí, fragů a neustálého strategizováni v lobby, kde se honíte za ideální kombinací zbraní, perků a schopností, stěží rozeznáte den a noc. To je Titanfall.

Šest hráčů proti šesti na každé mapě. Každý s vlastním obřím mechem. K tomu pár botů s nepříliš pokročilou umělou inteligencí. Pakliže něco mělo dostat skutečně velké obnovy, byla to právě umělá inteligence. Jsme v budoucnosti a zamyslím-li se nad tím logicky, která vláda, frakce či jakékoliv jiné uskupení by do bitvy posílala hi-tech roboty a vybavené vojáky, které jsou k ničemu i když proti vám hrají v několikanásobné přesile? Alespoň ty body se na nich dají nahnat a vy si pak nepřipadáte jako přítěž vašeho týmu.

titanfall_battleforce4

Koho ale zajímá umělá inteligence, když můžete hrát proti té skutečné? Váš postřeh ostatní hráči prověří v pěti módech a jednom zajímavém hybridu. Tři módy známé – klasický teamdeathmatch Attrition, Hard Point domination, kde obsazujeme jednotlivé zóny, samotné obsazování je však jen drobná přirážka k výše zmíněnému Attrition, ve finále jde totiž jen a pouze o to, kdo dřív dosáhne stanoveného počtu fragů, a Last Titan Standing. Co k tomuto výčtu přibylo?

V žádné online FPS nemůže chybět kradení vlajek. Proto i v Respawnu přidali k trojici módů klasické Capture the Flag. Ukradněte nepříteli vlajku, nenechte si ukrást svoji. Jednoduchá a léty prověřená premisa funguje i v Titanfallu. A nakonec Pilot Hunter. Attrition mód, ve kterém nikoho nezajímá, kolik zabijete minionů. Mistrovská disciplína, kterou ovládnou jen ti nejlepší, neboť využívá tuposti a bezbranosti NPC, která v tuto chvíli hrají leda tak maskovací panáky. Během vteřiny analyzovat, kdo z toho houfu nepřátel, který se na vás řítí je neškodný bot a kdo nebezpečný pilot, často bývá otázka života a respawnu. Jako poslední mód slouží náhodný režim, ve kterém se po kole mění všechny výše zmíněné módy.

titanfall 2

Ovládání hry je příjemné a intuitivní. Základními principy vás provede tutoriál, který vám i doporučí taktiky, které je možno využít na té které mapě. Hra by se ovšem dala hrát i bez jeho absolvování. Interface je přehledný a ikonkami s přiřazenými klávesemi ukazuje, jaké funkce můžeme v současné době použít a i přesto, že obsahuje velké množství různorodých informací od stavu vašeho zásobníku až po drobnou minimapu či ukazatel nabití jetpacku, není nepřehledný a dá se v něm jednoduše vyznat.

Pakliže kolem Titanfallu někdy proběhla nějaká kontroverzní situace, týkala se zbraní. Najít ideální vyvážení zbraní, perků a schopností je stejné jako hledání Pandořiny skříňky. A ačkoliv v plné verzi hry se vyskytuje o poznání více možností než v betě, i tak se mnoho hráčů zhlédlo v automatické pistoli. Abych byl přesný, jedná se o pistoli, která automaticky zaměřuje vše, co je v jejím hledáčku a dokáže sestřelit až tři cíle najednou. Vylepšený aimbot, říkáte? Nikoliv. V Titanfall totiž rozhodují sekundy a na sestřelení pilota vám rozhodně jedna rána stačit nebude. Toliko k fámě o automatické pistoli, zdravíme do Tartaru.

Titanfall_screenshot

Vyvážení ostatních zbraní nijak nevybočuje z průměru ostatních online FPS. Brokovnicí dokážete na jednu ráno zabít pilota, musí být ale v dostatečné blízkosti vaší hlavně. Automatické pušky tak silné nejsou, nicméně jejich kadence a přesnost vyrovnává tento jejich nedostatek. Samotnou kapitolou jsou odstřelovací pušky, dalekonosné potvory s ráží, která by i do slona dokázala udělat díru velikosti fotbalového míče. Zkuste s ní však řádit na tak šíleném bitevním poli, jako je Titanfall.

Opravdovou zbraní je ale hráčův pohyb. Můžete mít nadupaný a naplno upgradovaný arzenál, ten vám ale bude k ničemu, budete-li stát na místě. Bude vám k ničemu i v případě, hodláte-li se pohybovat pouze v jedné vertikální rovině. Skoky, dvojskoky, běhání po zdech a rychlý úprk, to je oč tu běží. Pohybové možnosti Titanfallu jsou nepřeberné. Pakliže se v souboji jeden na jednoho, a že jich v Titanfall je, setkáte s hráčem, který na vás útočí z různých úhlů, překvapuje vás a vůbec se pohybuje jako veverka na steroidech, nemáte sebemenší šanci s jakoukoliv zbraní. Pakliže se nepohybujete rychleji než on.

K tomuto těžkotonážnímu strečinku jsou přizpůsobeny i mapy. Ať se jedná o jakoukoliv mapu, nenajdete v ní pouze jednu vertikální rovinu. V preview jsem si chválil právě tuto patrovitost, kterou se Titanfall odlišuje od ostatních online FPS. Plná verze disponuje tím samým, jenom na vícero mapách. Některé mapy jsou zároveň doplněny environmentálními prvky jako jsou těžké obrněné věže, které si v ničem nezadají s palebnou silou titánů. Ty můžete buď obsadit a přimět je kopat za váš tým anebo zničit. Volba je na vás a každé rozhodnutí má svoji světlejší i stinnou stránku.

titanfall 3

A co vaši oceloví mazlíci? Ti dávají skutečně za pravdu názvu hry. Titanfall. Pád titánů. V momentě pádu prvního mecha na zem se mění kompletně celá atmosféra hry. Vše je šílenější, hutnější a vy si nemůžete být jistí v žádném koutě mapy, neboť i sem může doputovat zbloudilá raketa. V celé této bitevní vřavě si přejete jen jedno – aby první titán, který se snese z nebes byl na vaší straně.

Pád titána pochopitelně můžete ovlivnit. Od počátku hry ubíhá časový limit, po jehož uplynutí můžete robota vyvolat. Ten se dá jednoduše zkrátit vaším působením ve hře. Každý zabitý bot či pilot z dvou minut ubere malý dílek, který může být ale zásadní pro vaše následující působení. Stejně tak z tohoto dvouminutového koláče mohou ukousnout burn cards – speciální jednorázové karty, propůjčující vám jisté schopnosti po dobu jednoho kola. Jednou z nich je právě zkrácení čekacího limitu na titána.

Titanfall2

I tak se ale člověk musí divit, jak malé pohybové schopnosti dali vývojáři v Respawnu do vínku titánům. Ti oplývají tím nejzákladnějším spektrem možností, které si můžete představit. Klasická čtveřice pohybu do stran, sprint, rychlý úskok a skrčení. Nic víc, nic míň. Jistě to má svoje opodstatnění, kdyby se titáni pohybovaly po střechách domů a skákali stejně jako piloti, nikdo by s nimi již moc neudělal a síla individuálního pilota by byla potlačena, nicméně alespoň jedna třída z tří mohla dostat jistou pohybovou výhodu například na úkor odolnosti. Titáni takto vypadají sice majestátně, ve výsledku jsou ale až moc těžkopádní a když se dostanou do úzkých, nemají příliš mnoho šancí na útěk.

Co však zanedbali vývojáři v pohybu, to dohnali ve schopnostech jak pilotů, tak titánů. Hra nabízí z šestice perků – tedy pasivních a statických schopností –, z nichž vždy můžete vybavit vašeho pilota dvěma z nich. Tyto schopnosti mají i titáni a v případě, že si je vybíráte s rozmyslem, můžete vytvořit poměrně slušné a těžce překonatelné kombo. Pokud vám tyto pasivní schopnosti nestačí, na výběr máte ještě ze tří vlastností, kterými můžete osadit jak titána, tak i pilota. Co říkáte na neviditelnost v případě pilota, anebo elektrický štít, který dokáže odrazit všechny nepřátelé v dosahu?

titanfall 4

Bavíme-li se tu o konfrontaci pilotů a titánů, je nutno popsat pár řádků i možnostmi, které má pilot mající na mušce titána. Samozřejmě může použít hrubou sílu. Hra skýtá nabídku několika anti-titánských zbraní. Od klasického raketometu přes plazmovou pušku anebo granátomet. Ty všechny si můžete opět vylepšovat podle vašeho uvážení a podle toho, na jaký level jste pokročili. Jednotlivé upgrady pro zbraně se také odemykají se splnění různých výzev. Těžká síla je jedna možnost. K té si přiřaďme i možnost vyvolání vlastního titána a doražení soupeře s ním.

Můžete ale také strategizovat, byť v omezených prostorech. Titáni nedisponují autohealem a nevidí soupeře, kteří jsou neviditelní (ostatní piloti vidí obrys, který je podobný například Spyovu obrysu v Team Fortress 2). Stačí tedy dostatečně dlouho a umně dorážet, házet granáty a skrývat se a titán dlouho nevydrží. Možností je také bezprostřední kontakt pilota s titánem, kdy si vylezete přímo na titánova záda, sundáte mu poklop přímo k reaktoru, jež ho pohání, a do něho vyprázdníte zásobník. Rychlé a efektivní.

TitanFall_20140217_12430923

Titanfall je rychlá adrenalinová akční zábava, jež vytvoří iluzi spousty stráveného času ve hře, zatímco hrajete pouze chvíli. Tento jev mohou znát pamětníci dob Quake 3 Arena a jemu podobných. V přesně podobném zběsilém tempu se hra odehrává. Ale i oproti Quakovi je Titanfall o dost rychlejší a adrenalinovější. Respawn střídá respawn. Na bitevním poli se příliš dlouho neohřejete. Každá smrt vás ale posune o kousek dál ve vašich schopnostech a zkušenostech. Titanfall je hra, která vůbec neřeší poměr zabití a smrtí.

Samozřejmě, jste-li na bitevním poli jako doma, rozdáváte headshoty jako chleby s marmeládou a dostat vás na kolena je úkol, na který si ani kdejaký titán netroufne, je vám to přičteno k dobru. Často jste ale pro tým prospěšnější vzadu, když chráníte domination pointy. A podobné týmové hraní vás může dostat i do čela tabulky.

titanfall 5

Je až ironické, jak se hlavní přednost hry, tedy její rychlost, může stát její slabinou. Na padesátý level se dostane průměrný hráč po několika dnech hraní. Podprůměrnému hráči nezkušenému v FPS to trvá déle, ale dostane se tam také. Jenže co potom? Nastane potom odliv hráčů? Titanfall není hra na dlouho. Nenabízí žádnou singleplayerovou kampaň, nedisponuje základnou otevřenou uživatelským modům. Vytrvalí zůstanou, jenže podobní vytrvalí hráči zůstanou, i kdyby na chleba nebylo. V široké praxi jde ne o to hardcore uživatelskou základnu ale o oslovení co nejširší uživatelské základny. Poradí si Titanfall s tímto oříškem?

Na konci recenze bych rád popovídal pár slov o optimalizaci. Nedisponuji zrovna nejlepším strojem, a byť na něm rozjedu Titanfall plynule, rozhodně to není na maximální detaily (čímž děkuji Tranovi za screeny <3). Velký problém byl ale se zvukem. 30 GB syrových zvuků pro PC verzi očividně dokáže zahýbat s harddiskem a tak se čas od času stalo, že ačkoliv běžel obraz plynule, zvuk se trhal do neposlouchatelných podob.

Těžko říci, zda se jedná pouze o můj problém či o problém větších rozměrů, nicméně datovou přemrštěnost právě kvůli zvukovému vybavení Titanfallu nikdo neodpáře a hra se kvůli tomu stala terčem mnoha nepříliš lichotivých komentářů hráčů, kteří nedisponují bezednými disky. I přes to všechno ale Respawn  nezapře kvalitně odvedenou práci. Zkušenosti z Activisionu se renegátům Call of Duty vyplatily a oni dokázali vytvořit parádní FPS střílečku, za kterou se nemusí stydět.

Klady

  • Adrenalinová řežba
  • Na obrovské obrněné mechy jsme tu všichni čekali
  • Pohybové možnosti
  • Rozmanitost a poskládání map

Zápory

  • Absence singleplayerové kampaně
  • Velikost hry
8

Super

Viet Tran
Moravák a Asiat v jednom exkluzivním balení, oběť záchvatů kreativity a grafomanství. A prokrastinace. Twitter: @MarekTV. Blog (zatím neaktivní): Tranuju.cz