Total War: Attila Recenze

Bič Boží přijel s hordou naštvaných kočovníků. A dobře udělal!

Recenzentskou kopii nám věnovala společnost Comgad. Děkujeme!

Rome 2 byl fajn, ale mohl být lepší. Vyhořel na zbytečných chybách a částečně i na své mohutnosti, a ačkoliv byly ty největší díry zasypány s příchodem Emperor edice, spousta lidí se přes ambiciózní antický díl prostě nepřenesla.

Neméně jsem se bál i u Attily, který stavěl na velice podobných základech. O to příjemnější bylo, že i přes desetitisíce mrtvých legionářů a několika vypálených hektarů mé skomírající říše dopadl Attila skvěle.

attila 2015-02-12 14-40-05-373

No, bejvávalo.


Pryč od antické romantiky

Ale zpátky na začátek. Nebo spíše konec jedné velké říše. Řím během stěhování národů ztrácí na síle a po jeho rozdělení na Západořímskou a Východořímskou říši to není o nic lepší. Zatímco se první jmenovaný potýká s rozdivočelými germánskými a keltskými kmeny, východní protějšek je zase obklíčen mocnými Sasánovci, barbary a pomalu se rozpínajícími se Huny.

Období pozdní antiky nebyl žádný med a všechny národy měli co dělat, aby se dočkaly zítřka. A na hratelnosti to jde sakra vidět – města se potýkala s hladomory, morem a neustálým nedostatkem financí, jednotlivá státní uskupení se bála i svých vlastních spojenců a největší tehdejší nepřítel, kočovný kmen Hunů se šíleně velkou armádou, té pochmurné atmosféře nádherně napomáhal.

attila 2015-02-15 14-09-40-532

Hunové mi právě vypálili osadu na prach. TOHLE JE OSOBNÍ!


První kroky bolí i baví

Začátky byly… těžké. Hru jsem vyzkoušel za Západořímskou i Východořímskou říši, Vandaly, Sasánovce a Huny. Do vítězného konce jsem dotáhl jen Sasánovce a Byzancii. Attila vás na začátku krom posledních dvou jmenovaných rozhodně nešetří – během několika tahů vám okolní státy vyhlásí války, pokud v ní ještě nejste, a začnou dorážet na vaše sídla. Brzy zjistíte, že společně s epidemií moru a hladomorem sotva vydržíte víc tahů, pokud rychle nezačnete podnikat protiopatření.

Zde platí jedna zlatá rada, kterou budou znát především veteráni – naučte se prohrávat za minimálních ztrát. To, že přijdete o špatně chráněná města, je prostě fakt, se kterým se musíte do začátku smířit. Vůbec nejlepší je se schovat do vaší centrály a posupně si syslit velkou armádu, jež by dokázala prvotní nápor odrazit. Nemá cenu se nikam honit – nepřátelé vašich nepřítel jsou sice taky vaši nepřátelé, ale aspoň vám pomůžou zničit část protivníků. Jakmile se usadí prach, není nic jednoduššího než sundat vítěze a postupně obsazovat ztracená území.

attila 2015-02-12 14-53-41-244

Tenhle mumraj je popravdě organizovaný mumraj!


Co národ, to jiná hratelnost

Vtip je ale v tom, že každý národ musí přetrpět těžkosti trošku jinak. To je nejspíše největší tahák Total Waru: Attila – hratelnostně jsou říše, za které jsem hrál, naprosto odlišné, a je zábava zkoušet nově vytvořené metody. Příklady? Budiž.

Západořímská říše je jeden velký bordel. Ze všech stran na mě letěli germánské šiky a neustaly ani po desítkách tahů, do toho jsem se musel poprat s finančními problémy a občanskou válkou. Není se čemu divit – u Západořímské říše visel vykřičník s popiskem „legendární obtížnost“. Jak z té prekérní situace ven? Asi tak, jak jsem popisoval výše – stáhnout se do Říma, vybudovat armádu a doufat, že se mezi sebou Germáni povraždí. Já měl tu smůlu, že proti mně vytvořili koalici a smetli mě z povrchu zemského ještě dřív, než tak učinil Attila. Nu, tak jindy.

Východořímská říše má v tomhle ohledu lepší startovní pozici. Ze začátku vás budou ze severozápadu otravovat „jen“ barbaři, kteří by se k vám chtěli násilně nastěhovat. Po několika tazích se ale na vás vrhnou všichni z okolí, tudíž se musíte rychle připravit na sousední Sasánovce, pro něž je vaše území fajn místo pro založení loutkového státu. Přestože tedy ze začátku máte něco málo času na vybudování armády a docela fajn ekonomické zázemí, ale uhlídat roztažené hranice vyžaduje solidní velitelský um. Fajn, nakonec jsem ovládl tehdejší svět, ale stálo to hodně nervů a vlasů.

attila 2015-03-01 22-41-51-765

Jedna z nejšílenějších bitev, kterou jsem kdy absolvoval. Mít téměř 15 tisíc jednotek na jedné mapě dá procesoru zabrat!


Vandalové vypadali ze začátku slibně. Vlastně je jejich start podobný klasickému Total War zážitku. Začínáte tedy s malým územím a okolo vás pár nepřátel, kteří se ale na vás nevrhnou hned. Pokud se vám poštěstí a mine vás první vlna útoků kočovných kmenů, máte dost velkou šanci se z počátečního obklíčení probojovat a začít i expandovat. Jelikož je Germánů okolo poměrně hodně, vyplatí se s nimi spřáhnout. Tedy ne jako já, že který se na ně naštval, zaútočil a za pár dní musel odrážet nejen je, ale i dotírající Huny, kteří si vzpomněli, že mě vlastně nemají rádi.

Sasánovci jsou ze všech vyzkoušených národů nejjednodušší. Mají ze začátku velice silnou ekonomiku, pár loutkových států, kteří se proti vám jen tak nevzepřou, solidní armádu a málo obávaných nepřátel. Mínusem je nejspíše nutnost hlídat hranice proti menším nepořádným frakcích, které si tu a tam řekly, že vám seberou město. Nebo dvě. Východořímské říše se v prvních kolech bát nemusíte, tu zaměstnají Germáni. Co se týče Hunů, ti se sunou spíše k západu, případně vás oťuknou menší armádou ze severu. Mně se to stalo jen jednou, tudíž jsem měl dost času si vybudovat silné vojsko a vypořádat se s nimi zezadu.

attila 2015-03-03 22-01-12-018

Potrestat Sasánovce za neposednost sice dalo hodně zabrat, ale… zmákl jsem to.


A Hunové? Ti překvapili unikátní hratelností, jež se liší od všech ostatních frakcí. Nezačínáte s žádnou državou, nýbrž třemi armádami, které nemají daleko k vyhladovění. Abyste si zachránili stepní knírky, musíte začít nikoliv obsazovat nepřátelská území, ale plenit je. A vyrabovat. A spálit na popel.

V tomhle Hunové vynikají a hratelnost za ně je tomuto stylu přizpůsobena. Jejich mobilní armády mohou budovat dočasné osady, skrze ně naverbovat nové jednotky a doplnit stavy, vylepšit výbavu, a druhý den zase popojít hlouběji k srdci Evropy. A cestou ničit vše, co se jim dostane do cesty. Jakmile shromáždíte k sobě všechny generály a začnete se pohybovat v jednom velkém houfu, jste takřka nezastavitelní.

attila 2015-03-07 00-02-50-771

Jediná hra, kde jsem zlomil všemocného Attilu a jeho hordu. Stálo mě to většinu mé aktivní armády.


Mají však jednu velkou bolístku – udržovat takovou armádu vyžaduje pořádný ranec peněz a zásob, jakmile tedy na chvilku povolíte a přestanete rabovat, na vaší armádě to půjde hodně poznat. Takový houf špinavých stepních válečníků se také hůře brání epidemiím, a jakmile u vás v armádě vypukne hladomor (což se může stát během zimních tažení), půjdete rychle do kopru.

Netřeba snad zmiňovat fakt, že vás nebude mít rád snad nikdo a jakmile se dostanete dále na západ, měli byste očekávat tuhý odpor v podobě barbarských koalic. Hraní za Huny je úžasné zpestření poněkud zaběhlé hratelnosti, ale vyžaduje spoustu umu a plánování dopředu.

attila 2015-02-26 12-18-29-535

Věřte nám – obtížnost rozhodně není normální!


O městech a staveních

Rozdílů oproti Rome 2 je na první pohled málo, jakmile se ale začnete starat o města, zjistíte, že se jejich management trošku změnil. Nyní si musíte dávat větší pozor na čistotu ve městech – jakmile vaši obyvatelé začnou moc smrdět, zvýší se šance vypuknutí epidemie, která dokáže s vaší ekonomikou pořádně zamávat.

Z toho důvodu není od věci v každé državě držet hygienu na vysoké úrovni a negovat tak stavby, které vaše osady „znečišťují“. Je dobré si dávat také pozor na to, zda daná budova přidává bonus k hygieně jen danému městu, nebo celé provincii. Z toho důvodu si pak hráč musí VŽDY vyčlenit dva tři sloty v celé provincii právě na tyto stavby – latríny, fontány, akvadukty a tak podobně.

Tím pádem si vašich měst vážíte mnohem víc než kdy předtím, především proto, že kvůli hygieně nebudete mít tolik slotů na jiné stavby. Nejvíce to pocítíte u těch měst, které mají přístup ke strategicky výhodné surovině (zlato, železo, měď, bavlna a tak dále) – leckdy tedy taková država vypadá tak, že jeden slot vyhradíte latrínám, druhý specializované budově, městské radnici a buď kasárnám, nebo stavbě generující jídlo. Víc se vám do vaší malé osady už nevleze. Na jednu stranu si tedy vaše území hlídáte jak divý, na druhou stranu tím vývojáři nabourali volnost při budování unikátních kombinací staveb v provincii k maximalizaci profitu.

attila 2015-02-12 14-44-26-076

Tenhle screenshot vám hodně pomůže ke zorientování se v mírně pozměněném uživatelském rozhraní.


Po bitvě každý generál. Pokud teda někdo přežije…

Real-time bitvy se taktéž dočkaly změn. Někdo z Creative Assembly si hrál s počítadlem morálky a nastavil ji až nebezpečně nízko – jednotky jsou v Attilovi mnohem náchylnější k ustupování z boje, pokud tedy nemají na blízku svého generála. Ani ten ale není žádná záruka úspěchu a i on sám může klidně zdrhnout z bitvy jako první, pokud se dostane do obklíčení.

Snížena byla i výdrž jednotek. Běh vaše vojáky vysílí už po minutě, a přestože druhý dech naberou zase o něco rychleji. Jakožto velitel tisíců mužů musíte více kalkulovat, opatrně manévrovat a vždy si vyčlenit početné zálohy, které by nahradily vyčerpané přední linie. Osobně to beru za pozitivum, bez pečlivého plánování se častokrát stane, že vaše vylepšené jednotky podlehnou hůře vybaveným vojákům vašeho oponenta, teče-li z nich pot z vynuceného sprintu. A naopak.

attila 2015-03-07 13-14-48-133

Proti přesile se dá velice dobře bojovat, zničíte-li nepřátelskému vojsku obléhací zbraně jízdou ještě dřív, než vám rozbijí hradby. 


Co se týče nepřátel, ti vyšli od Rome 2 s vyšším diplomem a už nečekají pod vašimi věžemi na to, až časomíra ohlásí vaše vítězství. Jste-li s celou svou armádou schovaní v rožku (což byla má oblíbená taktika proti přesile), nejdříve k vám s klidem dojdou, zasypou hořícími šípy a teprve pak se na vás vrhnou.

Častokrát s sebou oponent tahá i obléhací zbraně, které na vaše formace mají naprosto devastující účinek. Obecně vzato jsou nepřátelé o něco chytřejší, přestože stále dělají chyby – nechávají se vylákávat do očividné pasti, občas si vyberou delší cestu do zad vašich šiků a párkrát se mi stalo, že si nepřítel nechal svou jízdu napíchnout na píky mých falang.

Nových jednotek je na první pohled jak šafránu, vesměs ale jde o mírně pozměněné mlátiče, které znáte z Total War: Rome 2. Největšího vzestupu se pochopitelně dočkaly jízdní lučištníci, kteří během chvilky udělají ze špatně obrněných jednotek bezbranné ježovky. Jejich síla docela dobře odpovídá historickým reáliím, jelikož tehdy neexistovalo tolik jednotek, které by jim dokázaly kontrovat.

attila 2015-02-26 12-17-11-556

Hra už v základu nabízí několik historických bitev. Rome 2 měl původně jen tři.


A technická stránka?

Na rozdíl od Rome 2 se Attila hýbe o něco svižněji, na druhou stranu zamrzí, že jede na téměř totožném enginu – veškeré uživatelské rozhrání pouze změnily barvy a fanoušek série, který měl tu čest s předešlým dílem, zřejmě jen znechuceně odvrátí zrak, jelikož změn je na první pohled opravdu málo. Vyladění výkonu ale hráč pozná hned.

Trošku mě překvapilo, že místo líbivých malovaných ikon jednotek se autoři vrátili k „realistickým“ obrázkům. Osobně jsem byl fandou karet z Rome 2, zde jsem měl občas problém rozeznat od sebe jednotlivé typy vojáků, leckdy byl jediný rozdíl v barvě štítu a póze.

Grafická stránka se, vzhledem k použití stejného enginu, téměř neposunula, jestli vůbec. Šípy stále vypadají jak kopí z bláta (kde jsou ty svištivé jehly ze Shoguna 2?!), animace jste viděli před rokem již stokrát a i mapa pozdního antického světa jako kdyby vypadl z Rome 2. Zde si snad Creative Assembly mohl dát více záležet, ačkoliv se nejedná o nic, kvůli čemu bych měl Attilu nedoporučit.

attila 2015-02-12 19-46-50-550

Některé popisky k náhodným událostem pobaví.


Bič Boží nešetří

Přestože mi přijde, že na některé mouchy vývojáři přeci jen zapomněli, se Attila částečně poučil z chyb předchozího dílu a nabídl překvapivě hodně novinek. Největší plus si Creative Assembly zaslouží za pestrou a rozdílnou hratelnost hlavních frakcí, které hráče donutí změnit osvědčené až rutinní taktiky. Obtížnostně je hra mnohem větší výzvou pro všechny milovníky jak tahových, tak rea-time strategií.

Attila vás prostě šetřit nebude a nepřestane s nájezdy, dokud vám nenakreslí mečem na vaši tvář pavučinu. Hra suprově kombinuje přednosti Rome 2 a přidává mnoho čerstvých prvků, které z ní dělají jeden z nejlepších Total War her. Že společně s tím přinesl i pár staronových brouků, na to zapomenete s první odraženou vlnou kočovných kmenů.

Klady

  • Různorodý začátek za hlavní národy
  • Hunové oživují hratelnost
  • Boj o světovládu je znovu výzva
  • Management měst
  • Lepší optimalizace

Zápory

  • Některé bugy
  • Po technické stránce malý pokrok oproti Rome 2
8

Super

Viet Tran
Moravák a Asiat v jednom exkluzivním balení, oběť záchvatů kreativity a grafomanství. A prokrastinace. Twitter: @MarekTV. Blog (zatím neaktivní): Tranuju.cz