fbpx
Domů » VR Games z pohledu vozíčkáře: Beat Saber

VR Games z pohledu vozíčkáře: Beat Saber

V této rubrice vám budu předávat své zkušenosti s hraním VR her a vy se tak můžete snadněji rozhodnout, zda si konkrétní titul pořídit. Sám jsem vozíčkář a mohu tak hrát pouze vsedě. Začneme tou, která láme rekordy prodejnosti a sbírá jedno ocenění za druhým.

Beat Saber je zábavné trefování letících kostek do rytmu hudby. Jak se říká – výjimka potvrzuje pravidlo a tak se najdou i lidé, kterým tato hra přijde moc obyčejná či repetitivní. Dle mého názoru patří mezi top tituly, které lze v současné době na VRko pořídit. 

V Beat Saberu jste na místě a neustále hledíte jedním směrem, stabilita je naprosto perfektní a tím pádem se o „motion sickness“ nedá mluvit. Ještě jsem neslyšel o nikom, komu by se v tomto případě dělalo špatně, takže jediný problém, který vychází z dlouhého hraní, jsou vaše bolavé ruce. 

Základní playlist se od vydání hry samotné velice rozšířil, například o písně oblíbené kapely Imagine Dragons. Od updatu 1.0.0 do hry přibyla možnost poměrně jednoduchého vytváření songů (neplatí pro PSVR). Možnost módování na stažení nových songů tu však byla téměř od samého začátku. Ty neoriginální nemají sice tak dobré rozmístění kostek do rytmu (některé ucházející a jiné naprosto mimo), není však nic lepšího, než hrát za zvuku svého oblíbeného tracku.
Beat Saber je hra hlavně na stání, tedy podle mě. Steam tvrdí něco jiného. V úderu do spodních kostek mi trochu brání kolena, ale to by se ještě dalo překonat. Největší problém je se stěnami. Vsedě se člověk totiž nemá kam sehnout, některé custom songy mají stěnu skoro přes celou plochu a úplně ke straně dokáže nahnout hlavu snad jen žirafa. Hra umožňuje nastavení sundání stěn, je za to ovšem penalizace.

Já hraji vsedě se sníženou podlahou pomocí OpenVR Advanced Settings, čímž se vyřeší shýbání, což se dá nahradit sednutím na zem. Na zemi mám však problém se stabilitou po švihu a následným vyrovnáním těla tak, abych mohl v mžiku rozbít další letící kostky. Nízká stabilita také zamezuje správnému švihu. V pozici ze země, stejně jako se sníženou podlahou, se díváte na kostky přímo, tím pádem jsou v zákrytu za sebou a na rozhodnutí směru následujícího úderu vám zbývá pouze zlomek času. To, že se musíte více natahovat na vzdálenější kostky není sice výhra, oproti dřepům je to ale směšná námaha. Moje schopnost hraní bez jakékoholi zvýhodnění, která by byla hrou penalizována, je Hard a občas Expert. Na tyto obtížnosti jsou totiž u některých tracků poskládány letící kostky tak, že je to i pro vozíčkáře dosažitelné. Přes to všechno si i vsedě užijete s Beat Saberem kopec zábavy. 

Beat Saber podporují headsety: Oculus Rift, Oculus Rift S, Oculus Quest, HTC Vive, HTC Vive PRO, Valve Index, Windows Mixed Reality, PSVR. Já vlastním Oculus Rift & Touch, který se ale již nedá koupit, pokud nehledáte po bazarech.

Vývojáři se snaží upravit hru tak, aby fungovala na všechny VR platformy. Takže pokud váš Gameboy podporuje VR a pohybové ovladače, nemáte jinou možnost, než si Beat Saber pořídit. Cena pro PSVR je 29,99 euro (768Kč) na Steamu, na Oculus Store vás vyjde na 29,99 dolarů (682Kč).