Domů » Články » VR » VR Games z pohledu vozíčkáře » VR Games z pohledu vozíčkáře: Boneworks

VR Games z pohledu vozíčkáře: Boneworks(5 minuty čtení)

Přemýšlel jsem, jestli je pro mě vůbec vhodné o téhle hře psát, ale Boneworks není jen o Valve Indexu a maximálním využití pohybu díky jejich ovladačům. Bonework nezapomíná ani na ty, kteří si tento headset nemohou dovolit, ba dokonce vstát ze židle.

Je těžké vnímat Bonework jako hru a ne ukázku technologie. Jeho příběh se rychle schová za hodiny zkoumání a blbnutí se vším možným, co můžete průchodem hry najít. I tak je po dohrání nemožné říct, že jsem zkusil ve hře všechno. Hra obsahuje plno zákoutí a bonusových hádanek, které můžete i při sebevětší opatrnosti minout. Snaha o simulaci fyziky a co největší realističnost před vás umístí věci, ze kterých budete naprosto uchváceni. Až při hře vám dojde, že některé mechanismy z reálného světa ve světě virtuálním přejdou v naprostou komičnost. Například fyzika je taková chaotická. Připomněla mi hodně hru Gang Beast. Stále je to asi ta nejlepší fyzika, která byla ve hře umístěna. Další realističnost dělá problémy v tom, že tu máte skutečné fyzické tělo. Žádné procházení částí těla skrz blízké překážky se tu nekoná. Zavřít si ruku ve dveřích je naprosto běžnou záležitostí. Na to, kam strkáte ruce, si lze dát pozor. Horší je to u nohou. V reálu když na něco skáčete nebo lezete, skrčíte nohy abyste se tam nějakým způsobem dokázali vyškrábat. Zde kromě tlačítka na skok (lze místo něj i reálně vyskočit) za vámi nohy visí a vylézt na krabici dá dost zabrat.

Přesto nic z toho co píši, není stížnost, i když se to tak může zdát. Jen se vám pokouším vysvětlit fascinující funkce hry, které možná pro někoho nebudou fungovat tak, jak z trailerů předpokládá. Boneworks se podobá spíše staveništi s hromadou logických hádanek, než plnohodnotné hře. U hádanek je největší problém, že jsou vám ukázány bez jakéhokoli pochopitelného popisu. Jelikož hra přináší mnoho věcí, které v žádné jiné hře nemůžete vidět, je těžké si představit co po vás právě chtějí vyřešit, i když jste v logickém uvažování mistr světa. Poté, co strávíte skoro nekonečné hodiny na dohrání hlavního příběhu, jsou zde ještě odemknutelné módy Aréna a Sandbox.

Málem bych zapomněl zmínit podle mě hlavní neduh hry, kterým je, že můžete naprosto jednoduše při příběhové kampani omylem otevřít menu kliknout na načtení starší mise, čímž přijdete o svůj postup. Nezobrazí se žádné “jste si jisti, že chcete přijít o neuložený postup?” Mise v sobě totiž mají jen checkpointy, takže pokud misi nedáte na jeden zátah, musíte ji hrát zase od začátku.

Nevolnost je u začátečníka naprosto jistá. Obsahuje totiž realističnost v podobě houpavé chůze, skoků a pádů z obrovských výšek a plno dalších věcí, na které si někteří lidé nezvyknou nikdy. Ovšem náročnost a občasné pády fps budou nejspíše dělat problém při dlouhém hraní i mazákům ve VR.

Hra je pro tyto headsety: Valve Index, HTC Vive, Oculus Rift/Rift S, Windows Mixed Reality.

Ovládání je přes všechny novinky, které hra přináší, naprosto klasické. Tlačítko grip chytá věci, trigger se používá pro střelbu. Chůze je na joysticku levého ovladače. Joystick pravého ovladače je na otáčení a korigování výšky vašeho skrčení. Vlevo na tlačítku máte menu a zpomalení času. Vpravo je skok a menu. Nastavit otáčení můžete pozvolné nebo po 15, 30, 45 či 90 stupních. Orientace chůze je podle směru pohledu nebo levého ovladače.

Hra je udělaná i pro hraní vsedě, takže jsem zde problém nezaznamenal. Skrčení na joysticku vám dá přesně vybrat výšku, do které se chcete skrčit. Moje zápasení se hrou probíhalo v predispozici, že jsem levák. Zásobníky máte ve hře umístěny vlevo nad pasem a proto přehmat vsedě pravačkou doleva vyžadovalo trochu cviku.

Boneworks je naprosto skvělá hra a přesto, když se mě někdo zeptá, jestli bych mu ji doporučil, místo jednoznačného “ano” budu furt dokola mluvit o tom, co ho ve hře čeká. Takže než skočím do nekonečné smyčky, třeba vás rozhoupe ke koupi cena, která je na Steamu 24,99 EUR (636 Kč).

0 0 vote
Hodnocení článku
Ondřej Radosta
Written by
Negramotný spisovatel, zbrklý ajťák, obkreslující malíř, angličtinář neschopný odpovědi, bývalý ochotnický herec, hráč všeho možného a naprosto amatérský streamer. To všechno jsem já. Moment! Ještě lučištník.
Subscribe
Upozornit na
guest
1 Komentář
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] co jsem si zahrál Boneworks i s jeho šílenou fyzikou, mi připadá ovládání v Half-Life: Alyx moc jednoduché a při zemi. […]

1
0
Komentářem zvýšíš radost redaktora +1x
()
x
X
X