VR Games z pohledu vozíčkáře: Minecraft VR(7 minuty čtení)

Můžete říkat, že takovouhle kostičkatou hru pro děti přece hrát nebudete. Pokud ale Minecraft zkusíte, můžete zjistit, že na něm není nic primitivního a občas by se dalo říct vhodného pro malé děti. 

Přežívání v noci, kdy jste obklopeni pavouky a zombíky by se dalo srovnávat s kdejakým hororem. První věc při pohledu na Minecraft, kterou musíme vzít na vědomí je, který si konkrétně zvolit. Hrát prvotní verzi Java, kterou všichni uznávají a hrají (ani pořádně neví proč) nebo verzi Microsoft. I to je věc, na kterou bych zde chtěl odpovědět.

Minecraft – verze Microsoft
Než se začtete do popisu této verze, měl bych vás upozornit, že do VR lze přejít pouze pomocí Oculusu či programu Revive, který by měl umožnit hrát i exkluzivní hry pro Oculus headset. (Občas hra nemusí fungovat tak jak má, je prostě primárně vytvořená pro Oculus)

Tento Minecraft je ten samý, kteří hrají lidé na Xboxu. Funguje pouze na Windows 10 a díky tomu, že je to v podstatě konzolová verze, modifikace jsou na něj dosti omezené. Snad nejlepší je na něm právě jeho nepopularita. Normálně se dá koupit na Microsoft Store za 749 Kč, ovšem díky tomu, že ho nikdo nechce, můžete narazit na kód pro odemčení hry klidně i za 99 Kč. Nás ovšem zajímá Minecraft VR a ten je na Oculus Store zdarma.

U této verze bych vyzdvihnul jednoduchost instalace. Nainstalujete, spustíte a jste ve VR Minecraft světě. Svět mi zde připadá více barevný, lépe graficky provedený a plynulejší nejspíše díky tomu, že je to exluzivně pro Oculus a proto se hra mohla lépe uzpůsobit headsetu. Avšak taktéž prázdnější. Těžko říci, jestli je to jen pocit, nebo realita. Vše je zde náhodně generované a je možné, že jsem měl prostě jen smůlu na svět. Ovšem složitější stavění věcí už se hře nedá upřít. Například na loď. Dřevěná prkna ve tvaru U. Potřebujete ještě dřevěnou lopatu jako pádlo. Velký rozdíl mezi VR verzemi jsem objevil u držení štítu. Zde létá štít nalevo před vámi, při plížení se vztyčí a začne vás bránit. Zvuk okolí je lépe proveden.

Na levé ruce držíte lištu s životy a věcmi jinak vše dolujete a mlátíte trigerem na pravé ruce. Otáčení si můžete vybrat na pravém joysticku buď skokové po patnácti stupních, nebo pozvolné (vysvětleno zde). Chození je na pravém joysticku. Tlačítko A je na skákaní, B otevírá inventář. Věci přemísťujete triggerem nebo po jednom ukládáte gripem. Ovládání mi zde velice vyhovovalo a připadalo mi intuitivnější, než v druhé verzi. Tedy až tlačítko Y. To totiž přepíná pohled z očí na pohled v kině, který jsem i po delším hraní neustále omylem zapínal.

Nevěřím tomu, že by někomu mohlo být v téhle verzi blbě a kdyby, je zde již zmíněný kino pohled. Ten ovšem zážitek převádí do takové roviny, že není snad důvod hrát ve VR.

Pokud máte Oculus, řekl bych, že tato verze je jasná volba. Ovšem hrát s kamarády je vždy větší zábava a většina z nich je ponořená hluboko v Javě. Uvidíme co se stane, až konečně přijde slibovaný RTX, který má být vyloženě pro tuto verzi.

Minecraft – verze Java
Slovy pravého Minecrafáka: „Jiná verze ani neexistuje a nikdo mě nepřesvědčí o opaku.“ To, že budete muset nainstalovat program Java jen kvůli této jediné hře, vás přece nerozhází.  Na to, abyste mohli hrát tuto verzi ve VR, si po koupi Minecraftu za 23,95 eura (624 Kč) budete muset ještě stáhnou Vivecraft. To je ovšem jen formalita, která člověka, který pere módy do hry mody horem i dolem jen tak nezaskočí.

Při spuštěném Steam VR při spuštění Minecraftu jen vyberete verzi Vivecraft a jste tam. Funguje naprosto na každém headsetu: HTC Vive, Oculus Rift (S), Valve Index a Windows Mixed Reality. Se Steam VR emulátorem dokonce i na Oculus Quest/Go, GearVR, Google Daydream / Cardboard, Vive Focus a PSVR (hraní v Oculus Quest se nejspíše nebude moc lišit, co ale přináší ostatní verze nejsem schopen říct.)

Levá ruka zde zase drží lištu s životy a věcmi a pravá pracuje zase pomocí tlačítka trigger. Rozdíl je, že tlačítka gripů zde jen přejíždí výběr zbraně na liště věcí a pokládá se na jednom z tlačítek na pravé ruce. Ať už je toto ovládání složitější nebo jsem si na předešlé jen moc zvykl, není tu žádné přepnutí do pohledu z kina a to kompenzuje veškerý nešvar hledání správného tlačítka. Štít zde držíte v levé ruce. Trochu to brání v rozhledu na lištu s věcmi, ale to je zanedbatelný problém. Hlavní plus je to, že vztyčení štítu je zde na stejném tlačítku jako pokládání věcí, a vy s ním můžete pomocí levého pohybového ovladače pohybovat směrem, který je právě potřeba.

Teď už jen zopakovat opak toho, co jsem napsal u Microsoft verze. Jednodušší stavění, více nepřátel (zase mi ale připadalo, že je jednodušší je zabít) a o malinko větší nároky na hardware. Zvuk okolí je přehnaně hlasitý i když se monstra vyskytují, jsou od vás v dostatečné vzdálenosti.

Nakonec tu máme grafickou vychytávku jménem RTX. Zatímco Microsoft verze na RTX čeká, zde si ji můžete už dopřát. Jde o knihovnu shaderů z Patrionu Sonic Ether (jsou za poplatek 10 dolarů). Ovšem po dlouhodobém testování ve VR, kdy mi RTX 2080 jela na 20 FPS i níže, jsem zjistil, že tyto shadery ve VR nezobrazují světelné odrazy tak, jak mají. Ovšem non-VR je to opravdu nádherná podívaná.

Zde je postup, jak vložit shadery do hry (zde je zdroj podle kterého jsem postupoval):

  1. Nainstalovat Javu
  2. Nainstalovat Minecraft Java 1.12.2 (můžete přeskočit Forge a jít rovnou do poslední verze 1.14.4. Optifine přestal od verze 1.12.2. Forge podporovat)
  3. Nainstalovat Minecraft Forge (toto je mod loader, který pokud nepotřebujete, je lepší ho přeskočit, protože shadery jsou podle mě důležitější.)
  4. Nainstalovat Vivecraft pro váš headset ve verzi  1.12.2 nebo 1.14.4 pokud přeskakujete Forge (tento krok ve zdroji chybí protože nejsou takový blázni, aby se to pokoušeli rozjet ve VR)
  5. Vložit do hry Optifine 1.12.2 HD U E2 nebo 1.14.4 HD U F3 pokud přeskakujete Forge (optifine umožňuje vložení shaderů)
  6. Vložit do hry knihovnu shaderů.
  7. Vypnout v nastavení věci které dělají u shaderů neplechu

Tento postup se dá použít i na vložení jiných shaderů, které dokáže VRko zpracovat. Když totiž člověk vidí, jak může Minecraft dobře vypadat, nechce se mu shaderů vzdát. Tak se stalo právě v mém případě. Prozkoušel jsem tedy pár shaderů, které sice nemají schopnost odrážet odraz světla v odrazu, ale vypadají také dobře. Navíc jsou zdarma. Některé se špatně zobrazovaly ve VR (Continuum-2.0.3), jiné i s postupný přecházením z High do Lite verze měly na FPS úplně opačný dopad (Sildur Vibrant Shaders v1.22). Nakonec se nejlepšími staly ty, které mi byly doporučeny, a sice BLS+7.1.03.2. Tyto shadery držely FPS od 45 až do maxima 90 snímků. Nejnižší hranice, kam mi spadly bylo 38 FPS, což bylo stále dostatečné pro hraní.

Nevolnost vás možná potká v momentě, až nebudete vědět, kdy se má s úpravou vzhledu hry skončit. Když jsem ale já vydržel 20 FPS s dokonalým RTX stínováním, vy byste něco méně brutálního mohli zvládnout. Navíc shadery nejsou přece povinnost.

To, že hraji Minecraft vsedě, podle mě nemá na hraní žádný vliv. Na to, kolik se ve hře dá strávit hodin to možná nakonec začnou hrát vsedě všichni. Minecraft ve VR si podle mě stojí za to zahrát a třeba vás překvapí, když si z hlavy VRko sundáte až po mnoha hodinách.       

Ondřej Radosta
Negramotný spisovatel, zbrklý ajťák, obkreslující malíř, angličtinář neschopný odpovědi, bývalý ochotnický herec, hráč všeho možného a naprosto amatérský streamer. To všechno jsem já. Moment! Ještě lučištník.

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na