Watch Dogs Recenze

Jak dopadli Hlídací psi? Máme se bát vztekliny, nebo nakonec půjde o hodné mazlíčky?

Watch Dogs není třeba představovat. Jedna z prvních a nejočekávanějších her optimalizovaných pro next-gen konzole je konečně zde a nastal čas zjistit, zdali jsou Watch Dogs skutečně vším, v co jsme doufali.

Watch Dogs se žánrově nachází mezi sériemi Grand Theft Auto a Assassin’s Creed. Po odehrání je však zřejmé, že hra má mnohem blíže k Assassin’s Creed, který proto budu využívat k porovnávání.

watch dogs 1


Watch Dogs na PC?

Port Watch Dogs pro PC, kde jsem hru odehrál, si zaslouží drobný komentář. Hru jsem koupil první den, kdy byla obecně dostupná přes uPlay. Drobné potíže v podobě přetížení autentizačních serverů uPlay byly sice nepříjemné, ale očekávané. Co mě však nepříjemně překvapilo, bylo, že po instalaci hra padala při načítání kampaně. Tato potíž byla naštěstí vyřešena instalací nejnovější beta verze ovladačů mojí AMD grafické karty (že AMD neumí automatické updaty je na zamyšlenou, píše se rok 2014) a poté se již hra bez problémů rozběhla.

Watch Dogs jsem odehrál na XBOX 360 ovladači, což doporučuji, protože přes podporu klávesnice na ní není hra moc dobře optimalizovaná, což je však u her z třetí osoby běžné.

Poslední poznámka míří na grafickou optimalizaci. Při vývoji grafického engine Disrupt, na kterém Watch Dogs běží, Ubisoft využil nástroje GameWorks od Nvidia, čehož jsem se jako majitel AMD Radeon karty obával. Mohu však říci, že dokud se budete držet střední úrovně detailů a Full HD, hra je bez problémů (30fps a více) hratelná na kartách nižší střední třídy, konkrétně mé přetaktované HD 7850.

Na druhou stranu, když porovnám úroveň grafické optimalizace s Frostbite 3 od EA, kde se i u levné grafické karty cítíte, že jste jen jeden krok od „better than life“ grafiky, tak je zřejmé, že Ubisoft do optimalizace pro PC investoval zlomek prostředků co EA.

watch dogs 2


Story of my life

Ve Watch Dogs hrajete za postavu Aiden Pierce, hackera par excellence, který je pronásledován duchy minulosti a snaží se s nimi vypořádat. Příběh se odehrává v technologiemi nabitým Chicagem, z nichž většinu dokáže Aiden ovládat ze svého smartphone, který mimochodem vypadá na Android. Tak Windows Phone snad příště.

watch dogs 3

No nevím, jestli se dovolá …


Aiden na cestě za pomstou

Kampaň nechám na každém, ať posoudí sám, protože zážitek z ní závisí na schopnosti vcítit se do role Aidena.

Příběh se točí okolo tragického osudu jednoho z Aidenových blízkých a touze pomstít se za každou cenu, i kdybyste při tom měli zničit polovinu Chicaga. Tuto základní příběhovou linii Ubisoft vyžívá k představení temných zákoutí Chicaga, jeho gangů a starosty, kterému do popularity nepomohla mohutná investice do sledovacího systému ctOS (osobně doufám, že se bude jednat o nástupce Opencard v Praze), prostřednictvím Aiden ovládá kamerové systémy, pohyb hromadné dopravy nebo explozivní plynové potrubí. Pokud byste rádi hackovali, ale nebaví vás programování, tak můžete být v klidu, hackujete podržením tlačítka X. Ale zpět ke kampani.

K tomu, aby byla kampaň dobrá a dostala se na úroveň Assassin’s Creed, jí drží v průměru tři věci:

  • Velká část příběhu je vyprávěna v rámci krátkých sekvencí, které mají povahu konverzace. To je problematické, protože obličeje ve hře nepůsobí živě a tón výpovědi osoby často neodpovídá tomu, jak se tváří.
  • Přestože se kampaň snaží rozvinout smysl velikosti a důležitosti, příliš úzkostlivě se drží osobní příběhové linie Aidena, od které se nikdy neodpoutá.
  • Přestože příběh se drží modelu hlavního hrdiny emočně nevyvinutého hrdiny, který je ale v jádru dobrý, jeho akce tomu neodpovídají. Když v rámci misí jste téměř nevyhnutelně dotlačeni k zabití stovek naprosto nevinných lidí jen s velmi malou příběhovou sebereflexí, jen těžko se budete s Aidenem soucítit.

watch dogs 4


Pokud vás nebaví kampaň, nevadí

Watch Dogs nabízí nepřeberné množství postranních misí. Od tradičních úniků před policií přes čištění chicagských gangů až po minihry jako jsou šachy, nebo „digital trips“, které ukazují, jakým směrem by se mohla v reálném světě ubírat Augmented Reality se opravdu nudit nebudete.

Zajímavý aspekt řady postranních misí je, že jsou tematicky pospojované do větších celků a po splnění všech misí z daného celku odemknete obsah, který vysvětluje/doplňuje jednotlivé postranní mise a dodá jim novou dimenzi.

Obecně lze říci, že struktura postranních misí je relativně podobná Assassin’s Creed, ale ve Watch Dogs z ní mám lepší pocit. Možná to je tím, že hlavní kampaňová linie je při přímém srovnání slabší než v případě Assassin’s Creed (hlavně prvního a druhého dílu), takže zde není tendence sednout ke hře a co nejrychleji dohrát kampaň která vás vtáhne, ale naopak dávat si pauzy mezi misemi z hlavní kampaně.

Poslední a často přehlíženým typem „mise“ je procházení se. Osobně to pro mě však je jedna z nejzábavnějších částí hry, protože mimo prohlížení si detailně namodelovaného Chicaga můžete poslouchat konverzace kolemjdoucích, číst si jejich SMSky, bavit se způsobováním dopravních kolapsů a podobně. A když se setmí, začne pršet a vy nastoupíte do nadzemního vlaku, tak zjistíte, že se opravdu cítíte jako opravdový občan Chicaga. A to je něco, co dokáže málo her nabídnout.

watch dogs 5


Integrovaný online mód

Zatímco nové GTA striktně odděluje online a offline, Watch Dogs jde přesně opačnou cestou. Online obsah má velmi podobnou strukturu jako vedlejší mise, takže např. hackujete telefon nepřítele nebo se snažíte v časovém limitu dojet do cíle, zatímco protihráč se vám snaží cestu pomocí hacků co nejvíce znepříjemnit.

Online do hry zapadá velmi dobře, čas od času se vám objeví nabídka na konkrétní misi nebo můžete aktivně začít vyhledávat partnera. Po skončení mise pak dále pokračujete v offline obsahu jako by se nic nestalo. Věřím, že tento typ realizace online se časem stane dominantní v mainstreamu (vyjímaje kompetitivní multiplayer) díky pohodlí a nízké vstupní investici do skillu, který je potřeba ke hraní online.

watch dogs 6


Návrat do reality

Demonstrace grafické stránky Watch Dogs byla jedním z hlavních momentů E3 2013. Dech beroucí dynamická světla či stále měnící se počasí vypadala skutečně skvěle, bylo tedy na co se těšit. Jak již to však bývá, s přeměnou technických dem využívajících surovou sílu top grafických karet na hru, která musí nutně běžet alespoň 30fps napříč všemi konzolemi je třeba řada kompromisů majících drastický dopad na celkový vzhled hry. Tomuto faktu se kvůli zřejmé orientaci na konzole Watch Dogs nevyhnul.

Ne že by Watch Dogs vypadal špatně. Dokud prší a je noc, hra si zaslouží pochvalu. Hra působí realisticky, světelné efekty jsou přiměřené a opravdu se cítíte jako na procházce v Chicagu. Po rozednění se však věci zhorší. Přestože nesouhlasím s řadou zahraničních redakcí kritizujících „vybledlý“ vzhled hry ve dne, který já naopak vnímám pozitivně, protože je v souladu s velmi vážným pojetím hry, nejde vizuální prezentaci označit za strhující.

Jako pro PC hráče je pro mě metou kvality grafický engine Frostbite, reprezentovaný Battlefieldem 4 nebo NFS: Rivals. Zatímco ani po půl roce mě Battlefield 4 nepřestává ohromovat svou vizuální prezentací, u Watch Dogs se nad grafikou často nepozastavím.

Poslední věc, kterou bych rád Ubisoft Montreal z grafického hlediska rád vytknul, je úroveň modelů obličejů. Přestože jsou modely relativně detailní, animace obličejů je velice slabá. To by nutně nemusel být velký problém, nicméně jak jsem zmínil v části o kampani, řada příběhových sekvencí je založená na emotivních konverzacích, kde je malá expresivnost výrazů výrazným problémem.

watch dogs 7

Dokud prší, vše vypadá skvěle, včetně Aidenova mokrého kabátu


Hudba – ukradni si svou písničku

Pokud opustíme grafickou stránku hry a podíváme se na ostatní aspekty prezentace, tak v nich naopak Watch Dogs exceluje.

Výběr hudby je velmi široký, hudba je kvalitní a mění se v závislost na prostředí a použitém dopravním prostředku. Pokud tedy na vesnici ukradnete pick-up, country písnička bude první v pořadí. Zároveň hudba splňuje dva klíčové aspekty – není přehnaně stylizovaná, a pokud si jí aktivně nevšímáte, zůstává v pozadí a utváří atmosféru, není rušivá.

Drobnost, která dokresluje zaměření Watch Dogs na hackování, je způsob získávání nových písniček do svého playlistu. Písničky nekupujete, ale vykrádáte je na ulicí lidem přímo z telefonu.

watch_dogs_battleforce1

Chicago – v dešti super

Posledním prezentačním aspektem, který je vhodné vyzdvihnout, je město Chicago jako takové. Chicago a jeho okolí působí velmi realisticky, nesnaží se o komiksovou stylizaci ve stylu GTA. Město působí živě a rozhodně není nudné se v něm pohybovat. Zde se Ubisoft očividně bohatě inspiroval Assassin’s Creed. Pohyb po městě působí přirozeně, a přestože osobně bych rád viděl kompletnější systém hromadné dopravy, konkrétně autobusy, jezdit nadzemním metrem je opravdu zábava. Díky struktuře hry není problém kompletně ignorovat hlavní mise a trávit čas ve hře mlácením kriminálníků, způsobováním dopravních zácep (kontrola světel je jen začátek) či sbíráním check-inů a la Foursquare.

Dva aspekty, které by se mohly více blížit Assassin’s Creed, je vertikální pohyb, který v Assassin’s Creed zkrátka působí více organicky a přítomnost „sena“, do kterého je možné skákat z výšky, protože koho baví lézt dolů z věží.

Celkově je ale zpracování Chicaga dle mého názoru excelentní a procházky spojené s hackováním telefonátů jsou nejzábavnější části hry.

watch dogs 8

Troufnu si tvrdit, že mě nikdo na Kinectu sledovat chtít nebude.


Zbraně a hacky – „there’s an app for that“

Výběr zbraní je na hru tohoto formátu relativně úctyhodný, od tradiční pistole M1911 přes automatickou pušku M416 až po granátomety. Zároveň je možné vyrábět řadu třaskavých pomůcek, návnad a podobně.

V porovnání s hackovacím arzenálem je však zcela zřejmé, že zbraně hrají druhé housle. Ubisoft opravdu dodržel slib, že hlavní zbraní hry bude smartphone.

Hackovat lze kde co. V počátcích se zmůžete na přepínání semaforů a zvedání mostů. To vás sice časem omrzí, ale tou dobou už se dostanete k novým hračkám, jako je vybouchnutí plynového potrubí či způsobování výpadků elektřiny.

Veškeré hackování je zároveň mnohem užitečnější pomocí možnosti napíchnutí se na bezpečnostní kameru a možnosti přeskakování z kamery na kameru. Přestože ze začátku hry jsem měl tendenci plnit mise tradičním způsobem, tedy kombinací úkryt-střelba-přesun-úkryt, tak po chvíli jsem zjistil, že kombinace stealth a zabíjení nepřítel pomocí hackování na dálku je mnohem zábavnější a poskytne značné zadostiučinění.

Na tomto místě je také vhodné zmínit, že se Watch Dogs vyhnuly tendenci spolu s přibývajícími schopnostmi symetricky zvyšovat schopnosti nepřátel. Naopak, s každou novou schopností nepřítele Aiden dostane čtyři a ke konci hry se cítíte jako člověk z trailerů na akční filmy, který prochází ulicí a část ulice, kterou prošel, vypadá, jako rozfoukaný domeček z karet. A to je velmi dobrý pocit.

watch dogs 9


Hodnocení

Watch Dogs jsou hra, která je inovativní a stojí za to ji hrát. Přestože jednotlivé části hry jsou někdy průměrné, hra jako celek je velmi dynamická, obsahuje velké množství obsahu a dokáže vše zabalit do celku, který dává smysl a stojí ho za to hrát. Zároveň se můžeme těšit na další díl, který bude obsahovat ctOS 2.0, novou verzi systému řídícího Chicago zmíněnou v závěrečné sekvenci Watch Dogs.

A úplně závěrem – přestože ve hře je logicky zobrazení obávaného „surveillance state“ přitažené za vlasy, reálné Chicago se mu rychle blíží. Chicago má jednu z nejvíce hustých kamerových systémů na světě, a přestože je v tomto směru často kritizováno ochránci práva na soukromí, v posledních letech se v Chicagu razantně zmenšila míra kriminality, která bývala jedna z nejvyšších v metropolitních oblastech Spojených Států. Může stát za to se nad tím zamyslet, až budete sledovat pomocí Kinect občany Chicaga, jak jedí večeři a koukají u toho na televizi.

Klady

  • Hackování má skutečný dopad na styl hraní
  • Skvěle zpracované Chicago
  • Dobře zpracované počasí
  • Rozmanitost a objem postranních misí

Zápory

  • Slabá hlavní kampaň
  • Průměrná grafická prezentace
  • Nedostatečná optimalizace na PC
8

Super

Viet Tran
Moravák a Asiat v jednom exkluzivním balení, oběť záchvatů kreativity a grafomanství. A prokrastinace. Twitter: @MarekTV. Blog (zatím neaktivní): Tranuju.cz